Filmmaker

Welke rol speelt de beeldverhouding van uw film of televisieprogramma in uw verhaal?
De beeldverhouding is belangrijk, of je nu een show bekijkt op je iPhone, je nieuwe 70-inch 4K-scherm opzet of in een theater zit. De beeldverhouding beschrijft de verhoudingen van het beeld op je scherm. Hoewel dit een technische term lijkt, kunnen beeldverhoudingen verhalenvertellers helpen om een nieuwe dimensie aan hun repertoire toe te voegen. De juiste beeldverhouding kan ook meer kijkers aantrekken en opwinding creëren rond uw film of tv-programma, wat voordelig is voor zowel indie-filmmakers als regisseurs van grote studio’s.

Als het op beeldverhoudingen aankomt, is er veel te begrijpen. Bijvoorbeeld of beeldverhoudingen belangrijk zijn in sociale media en welke beeldverhoudingen geschikt zijn voor Netflix en Amazon versus bioscoopreleases.

Wat is beeldverhouding en wat betekent het?

De breedte en hoogte van een beeld worden beschreven door de beeldverhouding. Zoals in 16:9, wordt dit gewoonlijk weergegeven als twee gehele getallen gescheiden door een dubbele punt. Het is ook mogelijk om een “x” tussen de getallen te plaatsen. 3×4 is een voorbeeld.

Geschiedenis van de beeldverhouding

Beeldverhoudingen zijn in de loop der tijd veranderd, omdat de kijkgewoonten van mensen zijn geëvolueerd. Naarmate beeldschermen groter werden, veranderde de beeldverhouding. Dat gebeurde ook toen ze kleiner werden. De vroegste films werden meer dan een eeuw geleden in 4:3-formaat vertoond. Een projector werd gebruikt om een normale filmstrook op een muur te vertonen, met licht dat erachter scheen. De letterlijke afmeting van de strip was 4:3 (of 1,33:1).

De beeldverhouding van film veranderde naarmate de ontwikkeling vorderde. Filmstroken werden uiteindelijk 1,37:1, wat de wereldwijde norm voor cinema werd.

De Academy of Motion Picture Arts and Sciences keurde de verhouding van 1,37:1 formeel goed in 1932. Zij stelden het vast als de industriestandaard, en het werd bekend als de Academy Ratio.

In de jaren 1950 werd de televisie erg populair. Mensen gingen minder vaak naar het theater, en de distributeurs beseften dat ze moesten veranderen. Daarom gingen ze nog groter en kozen voor Cinerama.

Wat is de hoogte-breedteverhouding van Cinerama?

Nadat de beeldverhouding in 1932 de norm was geworden, was Cinerama het eerste breedbeeldformaat dat werd uitgebracht. Het hield in dat beelden op een zwaar gebogen scherm werden geprojecteerd vanaf drie gesynchroniseerde 35mm-projectoren. Het gebruikte beeldverhoudingen variërend van 2,59:1 tot 2,65:1 om beelden groter te doen lijken.

Wat is de hoogte-breedteverhouding van CinemaScope?

Bij CinemaScope werden beeldverhoudingen van 2,35:1 tot 2,66:1 gebruikt. CinemaScope was beter dan Cinerama omdat er maar één projector nodig was om het beeld op het scherm te krijgen. CinemaScope werd ontworpen door Earl Sponable, de chef research van 20th Century Fox, en werd voor het laatst gebruikt in 1967. Projectionisten en filmmakers gebruiken echter nog steeds de term “scope” om elke film aan te duiden die gebruik maakt van anamorfe lenzen of een beeldverhouding heeft van 2.35:1 of hoger.

Het is amusant om te bedenken dat zelfs in de jaren zestig bioscopen probeerden om mensen minder televisie te laten kijken en in plaats daarvan naar de film te laten gaan. Vooral omdat we op dit moment met vergelijkbare problemen te maken hebben. Als je tegenwoordig iets wilt zien dat in een bioscoop wordt geprojecteerd, kun je kiezen tussen 35mm en het aanzienlijk grotere 70mm.

Wat is de beeldverhouding van 70mm film?

Sinds Tarantino, Nolan en Paul Thomas Anderson er allemaal voor hebben gekozen hun films op 70mm te bekijken, heeft het formaat weer aan populariteit gewonnen. De beeldverhouding van 70mm film is 2,76:1, dat is het dubbele van 35mm film. In 1959 zette Ben-Hur de film op de kaart, en nu is het een middel voor regisseurs om mensen op de been te brengen om het spektakel mee te maken. Het 70mm formaat wordt vaak gekoppeld aan het IMAX formaat.

Het huidige IMAX ontwerp gebruikt 70mm film met maar liefst 15 perforaties per frame, waardoor het ongeveer zes keer de resolutie heeft van 35mm film. Het gemiddelde IMAX-scherm is 22 x 16 m (72′ x 50′), wat aanzienlijk groter is dan gewone bioscoopschermen, die ongeveer 16 x 6,1 m (50′ x 20′) zijn. (16m x 6,1m).

Aspecten van moderne televisie en film TX-boxverhoudingen waren 4:3 tot de introductie van breedbeeldtelevisies in de jaren 2000. Veel oudere programma’s moeten worden geconverteerd van 4:3 naar 16:9. Mensen die films op televisie keken, waren daarentegen dolgelukkig. De theatrale ervaring had eindelijk zijn einde bereikt. De beeldverhoudingen begonnen te veranderen naarmate de televisies groter werden.

Hoe kiest u de juiste beeldverhouding?

We zijn nu in het digitale tijdperk beland. We hoeven niet meer te vertrouwen op de beeldverhouding van het filmmateriaal om het af te beelden. Zelfs als je de financiële middelen hebt om in 70mm te filmen, wil je dat misschien niet. Mensen produceren een breed scala aan media materiaal. Shorts, digitale series, films, tv-programma’s, advertenties, Instagram-video’s, Facebook-posts en Snapchats behoren tot de projecten waar we aan werken.