muzikanten

Laten we eerlijk zijn: marketing als muzikant is moeilijk.

Er zijn een miljoen dingen te doen op een gegeven dag, en er zijn niet genoeg uren in de dag om ze allemaal gedaan te krijgen, toch?

Je bent je meest recente tracks aan het promoten. Ik ben op zoek naar een nieuwe baan en ik ben aan het netwerken. Nieuwe bewonderaars strijden om je aandacht.

Uitputtend? Ja, absoluut.

Maar als het allemaal lukt, is het heel bevredigend.

Omdat artiesten het vaak druk hebben, moet je je marketingtijd optimaal benutten.

Als je je alleen richt op het vergroten van je SoundCloud- of Bandcamp-volgers, kun je misschien overwegen om je ook op sociale media te richten.

Inzicht in de ins en outs van sociale media voor artiesten is een kwestie van “wanneer”, niet “als”, als je een aanhang van toegewijde fans wilt opbouwen en door nieuwe fans gevonden wilt worden.

Waarom is social media marketing zo belangrijk voor muzikanten?
Vergis je niet: social media is geen wondermiddel voor muzikanten die beroemd willen worden.

Een slimme sociale aanwezigheid daarentegen is ontegenzeggelijk de beste strategie om je aanhang uit te breiden en je shows vol te krijgen.

Wat bedoel je daarmee?

Om te beginnen, hou in gedachten dat, ongeacht je genre, je publiek zeer zeker verslaafd is aan sociale media. Instagram heeft de grens van één miljard dagelijks actieve gebruikers overschreden, terwijl Facebook twee miljard dagelijks actieve gebruikers heeft. SoundCloud en Bandcamp worden door deze cijfers uit het water geblazen.

Oh, en wist je dat, ondanks Spotify en Apple Music, YouTube momenteel de populairste muziekstreamingdienst is? Door ervoor te zorgen dat je weet hoe je je muziek op YouTube kunt adverteren, kun je ervoor zorgen dat je op de juiste kanalen wordt opgemerkt.

Bovendien kan een goed beheerde aanwezigheid op sociale media reclame maken voor je professionele positie. In een industrie waar de inzet zo hoog is, laat een vlekkeloos profiel zien dat je allesbehalve een beginneling bent.

Toch kan social networking voor artiesten een uitdaging zijn.

Waar moet je je aandacht aan besteden met zoveel platforms om uit te kiezen en de wens om je te onderscheiden van de massa? Waar moet je over schrijven?

Waar moet je beginnen, om mee te beginnen?

Ontspannen.

We hebben de best practices van social media voor artiesten beschreven in de tutorial hieronder, inclusief hoe je je profielen opzet en een killer content kalender maakt.

Laten we beginnen!

Begin met het verbeteren van je profielen.
Wanneer iemand naar je zoekt op Google, is de kans groot dat ze je social media-accounts op Facebook, Instagram of Twitter tegenkomen.

Daarom is het cruciaal om op elk platform een schoon en geoptimaliseerd profiel te hebben.

Voordat je je gaat bezighouden met content of creatieve hoogstandjes, moet je ervoor zorgen dat je profielen voldoen aan de volgende drie voorwaarden:

Verwijs altijd naar je meest recente promotie in je profiel of biolink om het te laten tellen (denk: nieuw nummer, album, tour of merch)
Je profielafbeeldingen en covers op sociale media hebben de juiste grootte.
Zorg ervoor dat alle profielinformatie, inclusief tour data en evenementen, correct en up-to-date is.
Naast deze drie aspecten, is het mooie van social media voor artiesten dat je veel creatieve flexibiliteit hebt.

Laten we eens kijken hoe een goed geoptimaliseerd muzikantenprofiel er in de echte wereld uitziet.

Weezer’s Twitter bio gebruikt een gestileerd band portret om reclame te maken voor hun nieuwste album, singles, fan winkel, en tour data. Dat is veel informatie om in zo’n korte ruimte te proppen, maar het is te doen als je voorzichtig bent met je teksten en selectief met je links.

Voor hun sociale profielfoto’s moeten muzikanten kiezen voor een echte foto of een logo.
Ondertussen, blink-182’s Instagram-pagina omvatten tour data en een Las Vegas residentie, evenals sociale-specifieke hashtags die volgelingen worden aangemoedigd om te gebruiken.

Twee van de belangrijkste onderdelen van social media-marketing voor artiesten zijn op maat gemaakte biografieën en profielen.
Vergeet niet over kostbare onroerend goed zoals uw omslag afbeeldingen. Hier is een uitstekend voorbeeld van Fall Out Boy’s cover foto marketing, die toevallig ook visueel aantrekkelijk is.

Een mooie afbeelding voor een omslagfoto van een sociaal netwerk kan je helpen je branding te versterken en de aandacht naar je pagina te trekken.
Maak je geen zorgen als je geen ontwerper wilt inhuren om je profiel die professionele uitstraling te geven. Canva, bijvoorbeeld, is een dienst voor het maken van afbeeldingen waarmee je je eigen banner, tour aankondiging, en alles daartussenin kunt maken.

Canva, bijvoorbeeld, kan je helpen om alles te maken van coverfoto’s tot tour flyers.
En hoewel beeldmateriaal belangrijk is, is het waarschijnlijk het belangrijkst om te voorkomen dat je profielen verstopt raken met spinnenwebben. Als de zaal waar je speelt bijvoorbeeld niet de promotie voor je doet, moet je altijd Facebook-evenementen opzetten voor je optredens.

Je muzikantenprofiel zal professioneler overkomen met een verbeterd profiel en omslagfoto.
Nu je profiel op orde is, moet je de kwestie van de inhoud aanpakken.

Dat wil zeggen, hoe houd je de sociale feeds van je volgers up-to-date met nieuwe content?

Dat is een uitstekende vraag!

Houd uw publiek op de hoogte.
Omdat dat is waar het bij social media marketing voor artiesten om draait, moet je je geen zorgen maken over te veel zelfpromotie.

Je hoeft je dus niet te schamen voor iets nieuws in je leven.

Is er een nieuw liedje? Is er een nieuwe plaat op komst? Ben je klaar om de weg op te gaan?

Laat het iedereen weten!

Vanwege factoren zoals pietluttige algoritmes en hoe snel sociale media in de eerste plaats beweegt, kan het moeilijk zijn om uit te zoeken hoe je je muziek op Instagram kunt promoten, maar regelmatige hype posts zijn volledig aanvaardbaar.

Muzikanten moeten regelmatig concertdata posten en niet bang zijn om hun aankomende optreden te promoten.
Daarnaast is het verstandig om regelmatig flyers en aankondigingen te plaatsen, die ideaal zijn voor gepinde tweets of posts. Iedereen die je profiel bezoekt, zal precies kunnen zien wat je van plan bent.

Bedenk ook dat social selling volledig legaal is voor muzikanten. Je mag zonder schuldgevoel je producten verkopen op sociale media als je innovatieve promo’s en deals gebruikt.

Demonstreer je capaciteiten.
Je wilt een band of muzikant in actie zien, toch? Daarom volg je ze op social media.

Je volgers, aan de andere kant, delen je gevoelens.

Als je altijd op reis bent of evenementen doet en niet zeker weet hoe je je muziek effectief op Facebook kunt promoten, begin dan met het bedanken van je fans en het uploaden van foto’s van je optredens.

Houd ook in gedachten dat je fans een geweldige bron van materiaal kunnen zijn.

Het aanmoedigen van door gebruikers gegenereerd materiaal in de vorm van getagde fanfoto’s is een fantastische methode om met volgers in contact te komen terwijl je ze ook wat liefde toont. Het opnieuw plaatsen van deze foto’s is een subtiele maar effectieve methode om je relatie met je publiek te versterken en hen te laten zien dat je aandacht hebt.

Het hoeft ook geen enorme onderneming te zijn om nieuw materiaal te creëren. Waarom neemt u geen korte sociale video op om uw feed vers te houden als u wat vrije tijd hebt?

Neem wat beelden op van achter de schermen.
Op een vergelijkbaar onderwerp, authenticiteit is een belangrijk aspect van social media marketing voor muzikanten.

Het is ook goed om op een persoonlijker niveau met je fans te communiceren in plaats van alleen maar promo na promo te posten.

Het posten van materiaal dat je fans achter de schermen brengt is een laaghangend fruit.

Onderschat de impact van een openhartige foto niet, of je nu het land doorreist of gewoon in de studio zit. Dergelijke posts zijn vensters in je leven, en ze zijn waarschijnlijk veel boeiender dan het overgrote deel van wat er al op de feeds van je volgers staat. Ze kunnen je fans zelfs een broodnodige ontsnapping bieden.

Foto’s van achter de schermen geven je in ieder geval de kans om je eigenheid te tonen.

Om relevant te blijven voor je fans en volgers, moet je op een consistente basis updates plaatsen. Overweeg het gebruik van een behind-the-scenes foto als een soort “back-up plan” als je niets anders hebt om te delen op je Facebook of Instagram stories.

Nu je weet hoe eenvoudig het is om ideeën voor inhoud te bedenken zodat je nooit zonder dingen komt te zitten om te publiceren, wil je nadenken over hoe je al die dingen voor de mensen op sociale media gaat krijgen.